دانستنی های طراحی پوستر

مقدمه طراحی پوستر

یک پوستر چکیده است. اشتباهی که اغلب طراحان پوستر مرتکب می شود این است که اطلاعات زیادی را در پوستر خود قرار می دهند. پوستر شما باید یک چشم انداز باشد ، حاوی یک پیام کوتاه ، با یک نگاه و درک ساده.طبق تحقیقات مشخص شده که شما حدود سه ثانیه برای جلب توجه مخاطبان وقت دارید. برای دستیابی به این "سه ثانیه" نکاتی وجود دارد که می توانید هنگام طراحی پوستر در نظر بگیرید. این مقاله به طور مختصر به آموزش مواردی می پردازد که به شما در ایجاد یک پوستر جذاب و مؤثر کمک می کند.


طراحی پوستر

"پیام کلی" که قصد ارائه آن را دارید چیست؟ مفهوم پوستر خود را برای چه کسانی قرار است بفرستید ؟ آنها چقدر متخصص هستند؟ چه المانی را می توان فرض کرد که در آن ها مشترک است ؟ مخاطب قرار است از پوستر چه مفهومی را به خاطر بسپارد؟ قبل از طراحی پوستر ، تمام جنبه های پیام خود را بنویسید که می توانید به آنها فکر کنید. مثل موضوعات اساسی ، استدلال ها ، مواردی از شواهد ، توضیحات ، نتیجه گیری. به لحظه ای فکر کنید که توجه مخاطب به پوستر شما جلب می شود و فکر کنید چگونه قرار است از هنر شما مفهوم را درک کند.
پس رسیدن به این جواب ها اطلاعاتی را که برای پوستر جمع آوری کرده اید طبقه بندی کنید.
حال شروع به طراحی پوستر کنید. میتوانید از سبک های مختلف طراحی پوستر استفاده کنید.ولیکن باید در نظر داشته باشید که سبک طراحی پوستر شما مانع بر نامفهوم بودن پوستر نشود.

دانستنی های طراحی پوستر | پوستر ایران
دانستنی های طراحی پوستر | پوستر ایران

شعار و تیتر پوستر

حال نوبت شعار پوستر است . تیتر پوستر باید در ساده ترین حالت مکمل مفهوم پوستر باشد.از پیچیدگی های ادبی برای ساخت تیتر پوستر استفاده نکنید. فرض کنید مخاطب شما یک کودک ۱۰ ساله است. نسبت تیتر و نوشته پوستر باید به گونه ای باشد که هم در سایز اصلی و هم در سایز کوچکتر خوانا باشد. تیتر پوستر نباید آنقدر بزرگ باشد که المان های دیگر در پوستر محو شوند. شاید سوال این باشد که چه فونتی برای پوستر مناسب است؟ در جواب این سوال باید گفت فونت پوستر بسته به موضوع و مخاطب پوستر انتخاب می شود. مثلا در طراحی پوستر فیلم و تئاتر وحشتناک بهتر از فونت هایی استفاده کنید که حس ترس را به وجود بیاورد. ولیکن در موارد عمومی طراحی پوستر از فونت هایی استفاده کنید که ساده باشند و خوانایی را حفظ کنند. ( به جز پوستر های تایپوگرافی که طراحی فونت در آن ها استفاده می شود.)
برای نوشتن اطلاعات تماس و ارتباط در پوستر از آیکون استفاده کنید.استفاده بیش از حد از کلمات باعث خستگی چشم مخاطب پوستر شما می شود.


معیارهای پوستر خوب چیست

شفافیت: آیا پیام اصلی پوستر بلافاصله به مخاطبین پوستر منتقل می شود؟ معمولاً افراد می توانند میانگین هفت کلمه را در تیتر پوستر به یاد داشته باشند.نتیجه گیری هر کلمه ای که روی پوستر است باید برای درک پیام پوستر باشد و تیتر پوستر باید تا حد امکان محدود باشد.

جذابیت : پوستر باید زیبا و جذاب باشد و دارای شوک بصری باشد. باید توجه را جلب کند و ظاهر آن نباید از پیام منحرف شود. سادگی معمولاً بهترین است.

انتخاب رنگ درست در پوستر
:اگر مرحله تحقیق در مورد پوستر را درست انجام داده باشید. تا حدودی از قبل از طراحی پوستر میدانید چه رنگی مناسب پوستر شماست. مثلا رنگ قرمز نشان دهنده خشم و خون است و مناسب برای پوسترهای جنگی ، ترسناک ، و پوسترهای اجتماعی با موضوع خشم است .... سعی کنید از ۳ الی ۴ رنگ بیشتر در طراحی پوستر استفاده نکنید. استفاده از رنگ های زیاد علاوه بر گمراهی مخاطبین ، هویت پوستر شما را از بین می برد.

ترکیب بندی در پوستر
: به طور کلی المان های پوستر (شامل تیتر ، عکس ها ، تصاویر وکتور و ...) باید به گونه ای باشد چشم را در صفحه نگه دارد.از استفاده از فضای پوستر نترسید. نیاز نیست همه ی نوشته های و عکس ها در یک سمت پوستر باشد. توجه داشته باشید که در اولین مرحله دیده شدن المان اصلی و تیتر مهم است و پس از دقت مخاطب توضیحات دیگر پوستر قرارگیری مناسب عناصر در کادر پوستر نیازمند دانش طراح با شناخت کادر و کمپوزسیون مناسب است.